Tillbaka till nyheter
2 november 2018 08:47

Anmärkningsfri huvudmannagranskning för Lärande i Sverige

Lärande i Sverige har i en granskning av Skolinspektionen fått högsta omdöme i styrning och ledningsarbete. Skolinspektionen granskade nyligen i vilken utsträckning huvudmän för gymnasieskolan verkar för kvalitet och likvärdighet i undervisning och värdegrundsarbete.

Anmärkningsfri huvudmannagranskning för Lärande i Sverige

-Vi har fått omdömet ”i hög utsträckning” för kvalitet och likvärdighet i skolornas undervisning och för kvalitet och likvärdighet i skolornas värdegrundsarbete. Att få omdömet ”i hög utsträckning” är det högsta omdömet och föranleder inga vidare åtgärder. Det känns helt fantastiskt och är ett kvitto på att vårt arbete inom dessa områden gett resultat, säger Johan Lundberg, kvalitetsansvarig på Lärande i Sverige.

Utifrån samma kriterier gjordes det även en granskning av Realgymnasiet i Norrköping som drivs av Lärande i Sverige. Skolan fick högsta omdömet inom områdena rektors ledarskap och bedömning. I områdena undervisning och värdegrund så fick skolan näst högsta betyg. Skolinspektionen säger i sitt beslut:

Rektors ledarskap: ”Rektor har i hög grad ett aktivt ledarskap som styr skolans utveckling av undervisningen”.

Bedömning: ”Lärarna arbetar i hög grad för att bedömningarna av eleverna ska vara allsidiga och likvärdiga.

-Vi är väldigt glada över det positiva resultatet som granskningen av Realgymnasiet i Norrköping visar. Vi kommer även att arbeta fram ett svar till Skolinspektionen om hur vi ska gå vidare med de områden som vi kan vidareutveckla, fortsätter Johan.