Vårt kvalitetsarbete
Kvalitet skapas inte av enstaka insatser, utan genom ett långsiktigt, systematiskt arbete som genomsyrar hela organisationen. På Lärande utgår vi från styrdokumentens krav men bygger samtidigt vidare med strukturer och arbetssätt som stärker likvärdighet, lärande och trygghet. Vårt kvalitetsarbete handlar ytterst om att ge varje barn och elev de bästa förutsättningarna att nå sin fulla potential.
Förskola och grundskola
Vårt kvalitetsarbete i förskola och grundskola
Det systematiska kvalitetsarbetet inom Lärande Förskola och Lärande Grundskola ska säkerställa att alla förskolor och grundskolor bedriver ett systematiskt och ändamålsenligt förbättringsarbete i enlighet med de grundläggande krav som står i gällande nationella styrdokument, och att det systematiska kvalitetsarbetet leder till ständig verksamhetsutveckling så att samtliga barn och elever erbjuds en utbildning av god kvalitet och ges förutsättningar att nå sin fulla potential.
Fokusområden för våra förskolor och grundskolor formuleras utifrån ett gediget beslutsunderlag i form av styrdokumenten, läroplanerna Lpfö 18 och Lgr 22, skollagen, barnkonventionen, självskattning av förskolornas grundverksamhet och enkäter och nulägesmätningar både för elever, medarbetare och vårdnadshavare, plan mot kränkande behandling och diskriminering samt utvärderingar från medarbetare. Dessa ingår sen i verksamhetsplanen för kommande läsår, för att säkerställa att en utveckling sker.
Verksamhetsuppföljningen genomförs regelbundet och syftar till att skapa trygghet i organisationen utifrån rektors och huvudmannens uppdrag, ansvar och skyldigheter. I detta arbete fortsätter huvudmannen och skolorna att utveckla och fördjupa sina resultatanalyser i ett kollegialt sammanhang, för att ytterligare stärka lärande och kvalitet i organisationen.
Verksamhetsuppföljningen och rapporteringen följs upp två gånger under läsåret med kvalitetsdialoger som genomförs på plats på enheten. Vid årets slut upprättas en kvalitetsrapport för att ge en samlad beskrivning av verksamheten och av det systematiska kvalitetsarbetet.
På förskolornas planeringsdagar görs utvärderingar och självskattningar utifrån uppsatta mål och läroplanen Lpfö 18. Självskattningarna mäter i vilken mån undervisningen förbättrar kvaliteten i relation till läroplanens tre områden; Normer och värden, Omsorg, Utveckling och lärande och Delaktighet och inflytande.
Varje år genomförs en förskoleenkät som riktar sig till vårdnadshavare, med syftet att följa upp och mäta i vilken mån verksamheten följer de lagar och regler som finns, hur vårdnadshavare upplever tryggheten samt deras övergripande nöjdhet.
Lärande Grundskola har en gemensam plan och en läsårsstruktur indelad i sex perioder. Periodiseringen systematiserar utrymme för reflektion och utveckling, både inom den egna enheten och mellan enheterna. Detta bidrar till stärkt kvalitet. Kvalitetsarbetet är vidare strukturerat med lärgrupper, som är ett forum för kollegialt lärande, samverkan och utveckling.
Rektorsmöten, skolledardagar och skolledarinternat är forum för skolledare, där implementering, uppföljning, kollegialt lärande, samverkan och ledar- och verksamhetsutveckling står på agendan.
Kunskapsprognoser genomförs efter varje period. Efter genomförda prognoser har skolan goda förutsättningar att göra nödvändiga justeringar för att uppnå högre måluppfyllelse innan terminens och läsårets slut.
Varje år genomförs en skolenkät i skola och fritidshem. Skolenkäten följer upp och mäter i vilken mån skol- och fritidshemsverksamheten följer de lagar och regler som finns samt följer upp och kartlägger hur eleverna upplever tryggheten i skola och på fritidshem. Eftersom enkäter genomförs årligen utifrån samma frågor som Skolinspektionen ställer i den enkät som huvudmän genomför vartannat år finns här också en möjlighet att jämföra resultatkvalitet i ett nationellt perspektiv. I grundskolan görs regelbundna nulägesmätningar av vår verksamhet. Syftet är att få syn på om vi gör den förflyttning i tanke och handling som vi har som målbild med Lärandemodellen och dessutom komma åt styrkor och utvecklingsbehov i verksamheterna.
Gymnasieskola
Kvalitetsarbetet inom Lärande i Sverige består av många delar på flera nivåer. Nedan har kvalitetsarbetet på huvudmannanivå sammanställts på ett förenklat och schematiskt sätt.
Resultat
- Kvalitetsdialoger
Dialogerna har fokus på enheternas arbete utifrån prioriterade områden, mål och aktiviteter samt enheternas utvecklingsarbete. - Verksamhetsuppföljning
Uppföljning och diskussion kring enhetens arbete utifrån styrdokumentens krav samt enhetens förutsättningar utifrån skolans nationella mål. - Kvartalsrapport
Respektive chef rapporterar in hur långt man kommit i arbetet med mål och aktiviteter samt redovisar ett nuläge utifrån prioriterade nyckeltal.
Förutsättningar
- Kvalitetsdialoger kopplat till elevrekrytering
Syftar bland annat till att kvalitetssäkra vårt löfte till eleverna. - Kvalitetsdialoger och verksamhetsuppföljningar
Följer upp enheternas förutsättningar utifrån ekonomiska avstämningar, personalenkäter mm. - Utbildningsgenomgångar
Genomförs med utgångspunkt i de utbildningsplaner som finns för varje programfördjupning. - Regelbundna uppföljningar med partner
Med syfte att utveckla elevernas utbildning. - Enkäter
Trygghetsenkäten genomförs årligen och används för att följa våra trygghetsresultat över tid. Lärandeenkäten genomförs årligen för att se vilka effekter vårt pedagogiska arbetssätt har på våra elevers lärande. Den nationella Skolenkäten som genomförs av Skolinspektionen genomförs vartannat år och mäter värdegrunds- och kunskapsuppdraget. Marknadsenkäten genomförs årligen och mäter målgruppens upplevelse av vårt elevrekryteringsarbete och hur väl vi möter deras förväntningar vid skolstart. Alumnenkät genomförs årligen och följer upp våra elevers sysselsättnings sex månader efter studenten.