Kvalitet i förskolan
Under läsåret 24/25 har våra tre förskolor fortsatt att utvecklas i rätt riktning. En viktig förändring har varit att alla förskolor nu leds av en gemensam rektor och biträdande rektor. Det har gjort organisationen tydligare och ledarskapet starkare. Vi ser att det skapar bättre samarbete mellan förskolorna och en mer likvärdig förskola för alla barn.

Resultat läsåret 24/25
För att se i vilken takt och på vilket sätt vi kan nå vårt strategiska mål inom kvalitet, finns ett antal prioriterade nyckeltal, eller KPI:er, som följs över tid.
Trygghet
8,8
24/25
8,4
23/24
Andelen vårdnadshavare som uppger att de är trygga att lämna sina barn på förskolan har ökat.
Nöjdhet
8,6
24/25
8,3
23/24
Andelen vårdnadshavare som uppger att de är nöjda med verksamheten i förskolan har ökat.
Medarbetares självskattning
Självskattningen är ett verktyg som används för att bedöma resultatet av sin undervisning och måluppfyllelse utifrån vart och ett av läroplanens målområden.
Självskattningen för läsåret 24/25 visar att kvaliteten ökar inom områdena "Omsorg, utveckling och lärande" samt "Delaktighet och inflytande". Området "Normer och värden" visar på en marginell minskning. Det vi kan se om vi gräver djupare är att enheter med lägre resultat förra året har höjt sig och vi ligger nu mer jämt på relativt höga värden.
I våra medarbetarenkäter och i mätningen Great Place to Work syns en tydligt positiv trend. Resultaten ligger högt inom områden som engagemang, gemenskap och stolthet, och även ledarskapet får starka omdömen. Att vi inte haft någon personalomsättning inför det nya läsåret förstärker bilden av stabilitet.
Både självskattningarna och medarbetarundersökningarna visar stärkta resultat, vilket sammantaget pekar på att personalen utvecklar sitt arbete och samtidigt trivs väldigt bra i sin vardag.
År | Omsorg, utveckling och lärande | Delaktighet och inflytande | Normer och värden | Målvärde |
24/25 | 7,8 | 8,8 | 7,3 | 7,7 |
23/24 | 7,6 | 7,6 | 7,5 | 7,5 |
Årets toppresultat!
8,8
24/25
7,6
23/24
Delaktighet och inflytande går upp hela 1,2 punkter
Insatser läsåret 24/25
Tryggare barn och nöjdare vårdnadshavare
Årets uppföljningar visar en tydlig kvalitetsökning. Tryggheten och nöjdheten i förskolan fortsätter att stärkas, både enligt vårdnadshavare och medarbetare. Den positiva utvecklingen syns särskilt inom områdena omsorg, utveckling och lärande samt delaktighet och inflytande. Bakom resultaten finns flera framgångsfaktorer: specialpedagogiskt stöd till pedagogerna, auskultationer genomförda av rektor och specialpedagog, och strukturerade reflektionstillfällen för all personal. Det har skapat både högre kvalitet i undervisningen och en starkare vi-känsla i arbetslagen.
Ny barnhälsoplan på plats
Förskolan har under året tagit fram en barnhälsoplan. Planen har utvecklats av vår specialpedagog tillsammans med arbetslagen och förskoleledningen. Den ger oss ett gemensamt sätt att arbeta med barnhälsa i vardagen; förebyggande, främjande och långsiktigt. Barnhälsoplanen skapar en stabil grund och hjälper oss att tidigt fånga upp behov och skapa likvärdiga insatser för barnen i våra förskolor. Arbetet fortsätter under nästa läsår, men redan nu ser vi att planen ger värdefulla effekter i vardagen.
Mer tillgängliga lärmiljöer
Under året har vi fortsatt att utveckla våra inomhusmiljöer för att alla barn ska kunna vara delaktiga och känna sig trygga. I det arbetet har vår specialpedagog bidragit med värdefull kompetens. Under 24/25 säkerställde vi att samtliga avdelningar har en likvärdig interiör med stolar, bord och mattor, samtidigt som vi satsade på att skapa tydliga mötesplatser med exempelvis mattor och material som lockar till lärande och undervisning. Vi har lyft vilket material som är anpassat till olika åldersgrupper och har påbörjat processen med progressionen på förskolan och i undervisningen. Lärmiljön och undervisningen har utvecklats på ett professionellt sätt och resultaten är tydliga i hela verksamheten.
Fortsatt utveckling av Lärandemodellen
Att vara en del av Lärande Förskola innebär att arbeta konceptuellt och likvärdigt utifrån Lärandemodellen. Under året har vi fortsatt att utveckla arbetssätt utifrån modellen, bland annat genom att ta fram gemensamma guider för uppföljning av det systematiska kvalitetsarbetet. Det ger oss en tydligare struktur och en mer enhetlig process för att analysera resultat på alla förskolor.
Under läsåret 24/25 har fem nya uppdrag för förskolan tagits fram: Djur & natur, Jag och min omvärld, Sagor, Vatten samt Skapa & bygga. Tillsammans med Hejdå förskolan ger dessa uppdrag barnen fler möjligheter att utforska och utvecklas på olika sätt. De bidrar också till en tydligare progression i undervisningen, där arbetet med lärmiljöerna spelar en viktig roll. Genom att utveckla miljöer och uppdrag parallellt får vi en röd tråd i barnens lärande, från de yngsta åldrarna och vidare mot skolstart.
Parallellt har vi fortsatt att utveckla språkutvecklande metoder, TAKK och pedagogisk dokumentation. Det gör barnens lärande mer synligt, både för dem själva och för vårdnadshavarna, och stärker kvaliteten i undervisningen.
Utvecklingsområden läsåret 25/26
Under kommande läsår fortsätter vi utvecklingen av Lärandemodellen i förskolan. Samtliga avdelningar startar upp det nya läsåret med introuppdraget Djur & natur, som togs fram under föregående år. Arbetet på våra enheter kopplas också tydligare till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, som är ett prioriterat område framåt. Målet är att skapa ännu bättre förutsättningar för barnens språkliga och kognitiva utveckling, i både vardagliga situationer och i undervisningen.
Utvecklingen av lärmiljöerna fortsätter med särskilt fokus på inspirerande utemiljöer. Genom att utveckla utepedagogiken och koppla den närmare undervisningen får barnen fler möjligheter till kreativt lärande och utforskande i sin vardag.
Vi kommer också att stärka det kollegiala samarbetet ytterligare genom att utveckla lärgrupper mellan förskolorna. I lärgrupperna arbetar pedagoger tillsammans med Lärandemodellen som gemensam grund. Det aktuella uppdraget blir fokus för diskussionerna, tillsammans med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och utveckling av utepedagogiken.
Ett viktigt steg framåt är också att det under läsåret 25/26 finns en central utvecklingsledare, på deltid, för förskolan. Det stärker förutsättningarna för ett mer hållbart och långsiktigt utvecklingsarbete och bidrar till att bredda perspektiven och driva fler frågor parallellt.
Det har också förts diskussioner om att höja kvalitetsindikatorerna för förskolan, eftersom målen har nåtts under flera år i rad. Resonemanget speglar en stark utveckling och en ambition att hela tiden höja ribban för kvalitet och likvärdighet.