Förord till kvalitetsrapport 24/25

Hur bygger vi en kultur där kvalitet är mer än ett mål , där det blir själva grunden för allt vi gör? Våra kvalitetschefer på Lärande förskolor och grundskolor och Lärande i Sverige delar med sig av sina reflektioner och framtidstankar om hur vi tillsammans kan fortsätta utveckla lärandet, stärka tryggheten och skapa bästa möjliga förutsättningar för barn, elever och studerande.

Förord till kvalitetsrapport 24/25

Tillsammans är ordet för i år, för tillsammans gör vi skillnad! Skillnad för våra barn, elever, medarbetare och samhället. Varje dag.   

Genom att rikta strålkastarljuset på kvalitet och verksamhetsutveckling stärker vi såväl individuellt lärande som kollektiv utveckling. Inom Lärande är det helt centralt att vår starka pedagogiska modell inte bara leder till höga kunskapsresultat och stabila trygghetsresultat, utan även bidrar till en kommande generation rustade samhällsmedborgare. Det är ett stort självförtroende vi äger och med det kommer också ett stort ansvar. 

Vi är nyfiket utforskande om vad som skapar goda lärandesituationer. Och har en stor kunskap om vad som inte gör det. Vad som händer och hur det känns när vi bygger starka team, och är lika intresserade när det inte går som vi tänkt. Var och en bidrar, oavsett roll, till att utveckla en verksamhet som ger värde och skapar förtroende – för varandra, för våra samarbetspartners och mest av allt; för våra barn och elever från förskola till yrkeshögskola. 

Kvalitetsarbetet är inte en punktinsats, utan ett ständigt lärande där vi förfinar och utvecklar. Ett systematiskt arbete där undervisningen och mötet med våra barn och elever står i centrum. Vi bygger en kultur där det är spännande att utforska även det som inte gick som vi tänkt. Att se motgångar eller misslyckanden som viktiga lärtillfällen och nyfiket utforska hur det kan bli bättre nästa gång.  

I samband med vårt 25-årsjubileum i januari 2025, samlades alla våra medarbetare under Lärandedagen och visade då med besked hur stark kraften blir i tillsammansarbetet. Vi är många, vi är nyfikna, vi är starka!  

Låt oss fortsätta att ta tillvara på vår nyfikenhet, vår vilja att göra skillnad och vår förmåga att omvandla insikter till handling. Tillsammans bygger vi en organisation där kvalitet inte är en ambition vid sidan av, utan själva grunden för allt vi gör. En organisation dit fler och fler söker sig, och som det också går allt bättre för. Det är vårt sätt att leva vår mission; att ge så många barn, elever och studerande de bästa förutsättningarna att lyckas under skoltiden – och i framtiden! 

Johan Emilas, kvalitetschef Lärande i Sverige
Camilla Uddman, kvalitetschef Lärande förskolor och grundskolor