Viktiga förutsättningar för god kvalitet

För oss handlar kvalitet om mer än resultat, det handlar om att skapa de bästa förutsättningarna för lärande och utveckling. Därför bygger vi strukturer och arbetssätt som stödjer det vi tror på: att varje barn och elev ska möta en utbildning som är meningsfull, likvärdig och hållbar över tid.

Viktiga förutsättningar för god kvalitet inom förskola och grundskola

Lärandemodellen för förskola respektive grundskola togs fram för att möta behovet av en förskola och skola för en ny tid. Många lärare och andra medarbetare i våra verksamheter var delaktiga när vi tog fram Lärandemodellen. Och vi fortsätter att utveckla våra arbetssätt tillsammans. 

I allt vi gör utgår vi från ett helhetstänkande med eleven och barnet i fokus. Modellen beskriver helheten; vad en Lärande Förskola samt Lärande Grundskola är, vad som särskiljer våra verksamheter från andra och hur vi arbetar tillsammans, för att följa vårt gemensamma koncept. 

Genom Lärandemodellen blir vårt pedagogiska koncept med hörnstenarna Meningsfullt lärande, Närvarande lärare och Inspirerande lärmiljö tydligt. 

Men den skapar också viktiga organisatoriska förutsättningar som konkretiserar hur rutiner och arbetssätt anpassats för att stötta konceptet. En gemensam läsårsstruktur där uppdragsperioder och forum förenar våra medarbetare är en viktig förutsättning för reflektion, ständigt lärande och kontinuerlig utveckling. 

Inom Lärandemodellen får även vår mission och våra kärnvärden liv, genom att utgöra en tydlig utgångspunkt för hur ledarskapet är utformat och hur vi bygger en kultur som hjälper oss att uppnå våra mål. På Lärande Förskolor och Grundskolor skapar vi framgång - tillsammans! 

Lärandemodellen 

Lärandemodellen ger en helhetsbild av Lärande Förskola och Lärande Grundskola och svarar på vilka vi är, hur vi särskiljer oss från andra aktörer, hur vi tänker och hur vi jobbar. Allt för att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas under skoltiden – och i framtiden.

Viktiga förutsättningar för god kvalitet inom gymnasieskola 

Vi har flera olika program inom Realgymnasiet, men naturbruksprogrammet är det som förenar alla våra enheter och som lockar flest elever. För att skapa bättre utbildningar och hitta kvalitativa och effektiva lösningar, har vi skapat en organisation för programutveckling utifrån vissa gemensamma grundramar rörande exempelvis arbetsplatsförlagt lärande (APL), branschsamarbeten, projekt och diplomeringar. 

Att lära i sammanhang är en viktig hörnsten i vår pedagogiska grund. På våra yrkesutbildningar har eleverna APL en till tre dagar i veckan och även block-APL förekommer. För att säkerställa att alla elever har goda förutsättningar för lärande under sin APL, utgör branschsamarbeten och partnerskap en viktig del av vår programutveckling. För att förbereda eleverna på vad som förväntas av dem i yrkeslivet har vi tillsammans med våra partners tagit fram en kurs som vi kallar för Personlig utveckling och externa relationer, där eleverna introduceras och tränas i kundbemötande, service samt medarbetarskap. Kursen skapar goda förutsättningar för både en framgångsrik APL och entré i det kommande arbetslivet och är mycket uppskattad av både elever, skola och arbetsgivare. 

Vår och våra partners ambition är att säkerställa morgondagens kompetensförsörjning med elever som är väl förberedda och rustade genom samverkan mellan skola och bransch. Tillsammans skapar vi förutsättningar för eleverna att börja bygga en yrkesidentitet och känna yrkesgemenskap under sin tid på skolan, vilket ökar deras anställningsbarhet. 

Att utveckla ett internationellt och globalt perspektiv hos eleverna ingår också i vårt uppdrag. Inom vissa program erbjuds eleverna möjligheten att genomföra en del av sin APL utomlands, vilket skapar mervärde för dem. 

Programutvecklingen 

Programutvecklingen upprättar utbildningsplaner för varje utbildning, vars syfte är att beskriva utbildningens kärna och progression, säkra god kvalitet samt underlätta för samarbeten och stärka likvärdigheten mellan skolorna. I utbildningsplanen finns utbildningens innehåll och struktur beskriven liksom progression och målbild över de tre läsåren. Nedan summeras viktiga perspektiv vid framtagningen av utbildningsplanerna.