Implementationen av Gy25, ett framgångsrikt tillsammansarbete!
För medarbetarna på våra gymnasieskolor innebär Gy25, med justerade ämnesplaner och införandet av ämnesbetyg ett stort utvecklingsarbete. Ett arbete där man som enskild medarbetare har fördel av att tillhöra något större än den egna enheten. Ett team bestående av kollegor från andra skolor och huvudkontoret. På Lärande har arbetet med implementationen blivit ett tillsammansarbete, där vi lär av varandra.
En kultur där alla bidrar
Lärande är en konceptuell organisation och har därför upparbetade arbetssätt där medarbetare möts över enhetsgränserna. Arbetssätt som stöttar verksamheten även i de uppgifter som ligger utanför det konceptuella.
Att förbereda inför Gy25 är ett uppdrag som varje medarbetare måste axla, men Lärande som huvudman arbetar för att skapa goda förutsättningar för våra medarbetare att lyckas i det uppdraget. Ett exempel på insatser är att skapa utrymme för forum där man får träffa ämneskollegor. Forum som organiseras centralt, men som drivs av medarbetarna. Gemensamt ansvar och engagemang, stärker vår delakultur, där varje medarbetares bidrag är viktigt.
Alexandra Söderqvist undervisar i matematik på Realgymnasiet i Borås och var en av de som ledde en samtalsgrupp under ett så kallat ämneslärarmöte.
– Jag fick frågan och tackade självklart ja, glad för förtroendet och övertygad om att alla i gruppen skulle bidra så kändes det som ett lätt val. Att få samtala med ämneskollegor ger alltid nya synvinklar och bättre förståelse så jag räknar med att ha fortsatt nytta av dessa träffar under arbetets gång.
Tryggheten som Alexandra känner inför att bidra till att leda i arbetet har varit tydlig i hela organisationen, där medarbetare genomgående varit positivt inställda till att bidra. Ett tecken på en kultur som formats kring kärnvärdena trygghet, utveckling, team och framgång.
Roger Engström Palme, rektor på Realgymnasiet i Karlstad, ser att medarbetarnas tillgång till kollegor från andra skolor bidrar i det lokala arbetet.
– Träffarna är uppskattade och jag känner mig trygg i att de hjälper lärarna att komma vidare i sitt arbete. Vi har alla känslan av att vi ligger bra till när det gäller implementationen av Gy25!
Tryggheten i egna nätverk
Mikaela Nilsson undervisar i biologi, kemi och naturkunskap på Realgymnasiet i Örebro. Hon ser träffarna som ett tillfälle att bygga relationer till kollegor som kan bidra i hennes dagliga arbete.
– Det är viktigt att få prata med kollegor som har samma ämne. Att ses mellan enheterna med jämna mellanrum gör det också lättare att ha kontakt mellan träffarna. Jag har själv tänkt att jag ska ta kontakt med dem som var med under de möten som jag deltog i, så att vi kan fortsätta arbetet framåt tillsammans.
Dela nyhet